Jeg bliver så utrolig træt, når jeg møder mennesker, som ikke forstår, at de har et job, hvor de skal give andre mennesker en god oplevelse. Mest fordi, at hvis de gør det – så får de også selv en god oplevelse.
Her i vinterferien var jeg et smut i byen med familien. Vi skulle hygge os. Det var ret koldt, så vi skulle selvfølgelig ind på en café for at drikke en kop varm kakao. Vi var i godt humør, da vi gik ind. Men ikke da vi gik ud. Bag disken stod to unge piger. De stod og talte sammen, da vi kom ind. Jeg beder om varm kakao med et smil og en venlig bemærkning. Men de så på mig, som om jeg var faldet ned fra Mars med kun én mission – at genere dem i deres hverdag og samtale. Selv om vi forsøgte at smile til dem, så meget at vi næsten fik ondt i gummerne, kom der intet tilbage. Det var som om, vi slet ikke var til stede. Vi satte os ved vores bord og 15 minutter efter kom de med fire meget lunkne kopper kakao. Det hele havde kostet lidt over 200 kroner. Dårlig stemning – og dårlig kakao. Det sted kommer vi ikke igen
Da jeg for mange år siden blev uddannet i en butik, havde vi et trick, vi altid brugte. Når kunden spurgte til en vare, som vi vidste, at vi ikke havde, så sagde vi altid: ”Jeg går lige ned på lageret og ser, om vi ikke skulle have en liggende”. Så gik man ned på lageret stod der i tre sekunder – og så kom man tilbage til kunden og sagde: ”Desværre. Det har vi altså ikke. Men vi har et godt alternativ herovre.” Resultatet var, at kunden følte at man gjorde sig umage for deres skyld. De følte sig hørt og set – og serviceret. Ofte valgte de et alternativ. Men endnu bedre. Man blev selv glad, fordi kunden blev glad. Samtidig så
susede dagen forbi på en langt mere positiv måde. Man fik simpelthen selv god energi af det. Så hvis du keder dig i et servicefag, så skal du ikke gøre mindre for kunderne – du skal se, om du ikke kan gøre mere. Jo bedre en dag, som du giver dem – jo bedre en dag får du selv.
HUMOR OG SERVICE
Chef til ansat:
”Jeg har lige haft en engros-sælger i telefonen, som sagde, at du var så uforskammet, at han aldrig nogensinde vil besøge vores butik igen…. Godt arbejde!”
Sekretær til ventende kunde:
“Undskyld den lange ventetid. Men vi håbede egentlig, at De ville blive træt af at vente – og bare gå.”
Sælger til kunder:
”Hvis den her jakke er for dyr til jeres budget – så har vi heldigvis en som er endnu grimmere.”